Trening Edukreatywności to nasz autorski program edukacyjny, w którym proponujemy podział zajęć na trzy fazy: TRENING, EDU i KREATYWNOŚĆ.
Dlaczego zaczynamy od treningu, na czym się skupiamy podczas tej części i jakie aktywności proponujemy? Czytaj dalej!
Podstawowym pojęciem, które towarzyszy nam podczas planowania rozpoczęcia zajęć, jest SAMOREGULACJA.
Czym ona jest? Stuart Shanker tłumaczy samoregulację między innymi jako zdolność do:
- osiągania, utrzymania i zmiany poziomu energii tak, aby sprostać wymaganiom zadania lub sytuacji
- monitorowania, oceny i modyfikowania własnych emocji.
- podtrzymywania i przenoszenia uwagi w razie potrzeby oraz ignorowania dystraktorów.
Co nam daje wiedza o samoregulacji?
O TYM, JAK DOBRZE RADZI SOBIE UCZEŃ W SZKOLE, MOŻE DECYDOWAĆ TO, JAK SOBIE RADZI Z SAMOREGULACJĄ!
Podczas naszych zajęć skupiamy się głównie na obszarze emocjonalnym, gdyż badania potwierdzają, że uczniowie potrzebują dużego wsparcia w tym zakresie.
Intensywne emocje mogą utrudniać uczniom pracę na zajęciach dydaktycznych. Bez regulacji w tej sferze uczniom trudno się skoncentrować i osiągać pozytywne wyniki w zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności.
Jak możemy rozwijać umiejętność samoregulacji w obszarze emocjonalnym u uczniów? Oto kilka naszych pomysłów:
Po pierwsze, stawiamy na wiedzę. Znajomość podstawowych emocji i umiejętności ich rozpoznawania to kluczowy element edukacji emocjonalnej. Zaproponuj uczniom znane i lubiane gry, które polegać będą na nazywaniu i rozpoznawaniu emocji. Może to być gra taboo, kalambury czy czółko. Dajmy również uczniom możliwość zastanowienia się, jakie emocje mogą im towarzyszyć w różnych sytuacjach – w tym celu również proponujemy gry karciane oraz analizy różnych, nawet mało prawdopodobnych sytuacji.
Po drugie, przedyskutujcie z uczniami techniki radzenia sobie z silnymi emocjami. Hitem naszych zajęć jest kącik WYTUP ZŁOŚĆ, w którym uczniowie mogą fizycznie rozładować silne emocje, które im towarzyszą. Stworzyłyśmy wspólnie z uczniami INSTRUKCJE OBSŁUGI EMOCJI, w której mocno podkreślamy, że akceptacja wszystkich emocji i pozwolenie sobie na ich odczuwanie jest kluczem do sukcesu!
Po trzecie, staramy się zaopiekować każdą emocję. W jaki sposób? Możemy spróbować prowadzić dziennik emocji, w którym zapisywać będziemy wszystkie emocje, które towarzyszyły nam w różnych momentach dnia. Pomoże to uczniom (i nam) dowiedzieć się, jakie sytuacje oddziałują na nas. Warto dać uczniom możliwość wyrażenia swoich emocji poprzez system anonimowej komunikacji. A może stworzycie pudełko pozytywnych wydarzeń? Możecie tam wrzucać karteczki z opisem wszystkich pozytywnych sytuacji, które Was spotkały. Dzięki temu uczniowie namacalnie dostrzegą jak dużo dobrego dzieje się wokół nich!
Spodobały Ci sie nasze pomysły? Dołącz do grona TRENERÓW EDUKREATYWNOŚCI i otrzymaj wszystkie zaproponowane wyżej materiały w formacie PDF.
TRENING EDUKREATYWNOŚCI™ to kompleksowe narzędzie do rozwijania kreatywności, umiejętności uczenia się oraz usprawniania funkcjonowania lewej półkuli, a także wdrożenie edukacji emocjonalnej oraz umiejętności samoregulacji u dzieci w wieku 6-12 lat do wykorzystania w trakcie codziennych zajęć lekcyjnych na każdym przedmiocie, a także jako osobne zajęcia poszerzające ofertę edukacyjną placówki.
Comments are closed