Kolejny sprawdzian? Znów tona papieru do sprawdzania, a do tego poczucie, że taka forma nie do końca się sprawdza? Możesz to zmienić! Sprawdzian może zaskakiwać, angażować, motywować i, przede wszystkim, dawać rzetelną informację zwrotną o stanie wiedzy. Poznasz gotowe rozwiązania na nietypowy sprawdzian, który przeprowadzisz na każdym przedmiocie.

Istnieje wiele sposobów, aby sprawdzić wiedzę uczniów w sposób nieszablonowy. Można użyć gier edukacyjnych, quizów interaktywnych, zagadek, projektów grupowych, dyskusji klasowych, prezentacji oraz innych form aktywnego uczenia się. Ważne jest, aby dopasować metodę sprawdzania wiedzy do tematu i celów lekcji, a także uwzględnić indywidualne zdolności i preferencje uczniów.

NASZE PROPOZYCJE

Przedstawimy Ci trzy patenty, które u nas sprawdzają się fenomenalnie! Mamy nadzieję, że zainspirują Cię one do wprowadzenia rozwiązań, dzięki którym sprawdzisz wiedzę uczniów w nieszablonowy sposób.

SPRAWDZIAN W PUDEŁKU

To przestrzenna forma projektowa, która pozwala uczniom na wielopoziomową naukę: poprzez analizę zagadnień, powtórzenie, aż do sprawdzenia wiedzy. Do sprawdzianowego pudełka chcemy włożyć wszystko to, co uczeń powinien opanować w ramach danego działu czy etapu nauki. W pudełku można stworzyć podkategorie, np. Definicje, umiejętności, słowa kluczowe. Ponadto, w pudełku umieszczamy pytania do tematu, które wykorzystamy w ramach sprawdzenia wiedzy, które uczeń przeprowadza sam, na podstawie samodzielnie ułożonych pytań. Sprawdzian w pudełku możemy wykonywać indywidualnie (każdy uczeń ma swoje pudełko) lub jako projekt grupowy/klasowy.

SPRAWDZIAN UKŁADANKA

To sprawdzian, w którym dajemy uczniowi dowolność w wyborze zadań, które pojawią się na sprawdzianie. Brzmi jak utopia? Za to sprawdza się fenomenalnie! Pierwszym krokiem jest przygotowanie jasnych wymagań na sprawdzian (najlepiej zapisanych w języku ucznia). W zależności od przedmiotu mogą to być pytania otwarte, zamknięte lub praktyczne zadania. Możemy również tworzyć zestaw zagadnień razem z uczniami (np. W ramach powtórzenia lub jako podsumowanie każdej lekcji). Na sprawdzianie uczeń otrzymuje szablon, który uzupełnia pytaniami z puli. Może je losować (wtedy wprowadzamy element losowości) lub wybrać według swoich preferencji (zgodnie z zasadą, że chcemy „przyłapać” ucznia na wiedzy, a nie na niewiedzy). Możemy również wylosować dla ucznia pulę pytań, z których może wybierać (np. 5 pytań z 10 zaproponowanych przez nas).

SPRAWDZIAN W KOPERTACH

To podobny koncept, jednak pytania na sprawdzian umieszczamy na „sprawdzianowej” gazetce. Uczniowie sami komponują swój sprawdzian, wybierając wśród pytań o różnej trudności (i różnie punktowanych). Dzięki temu uczniowie mają kontrolę nad stopniem trudności sprawdzenia wiedzy i sami mogą zdecydować, z jakimi zadaniami się zmierzą. Zwiększa to poczucie satysfakcji i sukcesu u uczniów, a nie sprawdza ich wiedzę na podstawie sztywnych ram ustalanych podczas „tradycyjnego” sprawdzianu, a jednocześnie (dzięki odpowiedniemu doborowi pytań w każdej kategorii punktowej) daje rzetelną odpowiedź na temat tego, co uczeń umie, a co wymaga jeszcze poprawy.

Więcej tego typu materiałów (oraz te, które omówiłyśmy powyżej) pokażemy w ramach naszych corocznych spotkań FERYJNEJ AKADEMII KREATYWNEGO NAUCZYCIELA! 

Stawiamy na konkretne umiejętności i pomysły, które zaprezentujemy podczas modułów szkoleniowych. Udział w Akademii to wspaniała okazja do wymiany doświadczeń i pomysłów z innymi nauczycielami, którzy tak jak Ty chcą stale się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności. Dołącz do nas już teraz i zobacz, jak wiele możesz zyskać dzięki udziale w Feryjnej Akademii Kreatywnego Nauczyciela.

UWAGA: CZYTELNICY BLOGA OTRZYMUJĄ KOD RABATOWY -15% NA KAŻDY WARIANT AKADEMII.

W KOSZYKU WPISZ KOD: BLOG

Comments are closed