Nudna gramatyka? Nic z tych rzeczy! Skorzystaj z naszych propozycji, które odmienią Twoje zajęcia i sprawią, że uczniowie będą na nie czekać z niecierpliwością!

ABY OSWOIĆ CZĘŚCI MOWY…

Postaw na personifikowanie! Każdej części mowy przypisałyśmy innego potworkowego opiekuna.  Pozwoli to minimalizować stres podczas zajęć, ułatwi zapamiętywanie. Takie potwory możecie zaprojektować sami lub skorzystać z gotowych grafik.

Dodatkowo, przygodę z gramatyką możecie rozpocząć od wspólnego przygotowania krainy gramatycznej, czyli miejsca, w którym zbieramy informacje na temat gramatyki i uzupełniamy o nowe wiadomości po każdych zajęciach gramatycznych. Kraina może mieć formę gazetki, plakatu lub nawet makiety. Krainę budujemy, by zwizualizować uczniom proces uczenia się i progres, którego doświadczają. Na samym początku warto również przedstawić uczniom maskotkę – opiekuna naszych zajęć. Wybierzcie potwora lub jakąkolwiek inną maskotę, która od dziś będzie kojarzyć się Wam z gramatyką. Maskotka będzie pojawiać się na biurku nauczyciela zawsze wtedy, gdy rozpoczniemy zajęcia gramatyczne.

…GRAJ...

Gry na zajęciach, szczególnie tych, które nie kojarzą się uczniom najlepiej, są prawdziwym zbawieniem! Na naszym biurku zawsze znajdziecie grę 5 sekund, ponieważ pulę pytań możemy wielokrotnie modyfikować – dodawać nowe zagadnienia i usuwać te, które już przyswoiliśmy. Gra polega oczywiście na wylosowaniu pytania z puli i podania odpowiedzi w określonym, umownym czasie – możemy wykorzystać klepsydrę. Jeśli jednak zaobserwujecie, że waszą grupę stresuje limit czasowy, nie wahajcie się z niego zrezygnować. Dodatkowo, w proces tworzenia gramatycznego 5 sekund warto włączyć uczniów. Twórzmy karty do gry po każdych zajęciach gramatycznych! W przypadku części mowy idealnie sprawdzą się wszystkie gry na kategoryzowanie, szczególnie te nietypowe: Wasze potwory gramatyczne mogą “zjadać” odpowiednie słowa lub zapraszać je do swoich domów w gramatycznej krainie.

…WYKORZYSTUJ FORMY PRZESTRZENNE

Formy przestrzenne to zawsze strzał w dziesiątkę, także na zajęciach gramatycznych. Możecie stworzyć lapbooki na temat każdej części mowy. Pamiętajmy jednak, by lapbooki nie stały się jednorazowym narzędziem – korzystajmy z nich po ich wykonaniu, znajdźmy dla nich miejsce w sali i wracajmy, gdy potrzebujemy powtórzyć informacje. Świetną formą jest również flapbook, czyli mniejsza forma lapbooka, którą uczeń może mieć zawsze przy sobie – np. wklejoną do zeszytu. Formy przestrzenne to również wklejki, które zaskakują – angażują i zachęcają do przeglądania zeszytu. Pozwólmy uczniom na kreatywność i ozdabianie wklejek tak, by budować skojarzenia. Naszą najnowszą miłością są Aktivbooki, czyli wklejki do zeszytu z najważniejszymi informacjami, które przyklejamy po bokach zeszytu (patrz zdjęcie).

Comments are closed