Nudna gramatyka? Nic z tych rzeczy! Skorzystaj z naszych propozycji, które odmienią Twoje zajęcia i sprawią, że uczniowie będą na nie czekać z niecierpliwością!
ABY OSWOIĆ CZĘŚCI MOWY…
Postaw na personifikowanie! Każdej części mowy przypisałyśmy innego potworkowego opiekuna. Pozwoli to minimalizować stres podczas zajęć, ułatwi zapamiętywanie. Takie potwory możecie zaprojektować sami lub skorzystać z gotowych grafik.
Dodatkowo, przygodę z gramatyką możecie rozpocząć od wspólnego przygotowania krainy gramatycznej, czyli miejsca, w którym zbieramy informacje na temat gramatyki i uzupełniamy o nowe wiadomości po każdych zajęciach gramatycznych. Kraina może mieć formę gazetki, plakatu lub nawet makiety. Krainę budujemy, by zwizualizować uczniom proces uczenia się i progres, którego doświadczają. Na samym początku warto również przedstawić uczniom maskotkę – opiekuna naszych zajęć. Wybierzcie potwora lub jakąkolwiek inną maskotę, która od dziś będzie kojarzyć się Wam z gramatyką. Maskotka będzie pojawiać się na biurku nauczyciela zawsze wtedy, gdy rozpoczniemy zajęcia gramatyczne.
![](https://blog.edukreatywne.pl/wp-content/uploads/2023/04/336628739_2531676283652617_9028631262976275849_n-768x1024.jpg)
…GRAJ...
Gry na zajęciach, szczególnie tych, które nie kojarzą się uczniom najlepiej, są prawdziwym zbawieniem! Na naszym biurku zawsze znajdziecie grę 5 sekund, ponieważ pulę pytań możemy wielokrotnie modyfikować – dodawać nowe zagadnienia i usuwać te, które już przyswoiliśmy. Gra polega oczywiście na wylosowaniu pytania z puli i podania odpowiedzi w określonym, umownym czasie – możemy wykorzystać klepsydrę. Jeśli jednak zaobserwujecie, że waszą grupę stresuje limit czasowy, nie wahajcie się z niego zrezygnować. Dodatkowo, w proces tworzenia gramatycznego 5 sekund warto włączyć uczniów. Twórzmy karty do gry po każdych zajęciach gramatycznych! W przypadku części mowy idealnie sprawdzą się wszystkie gry na kategoryzowanie, szczególnie te nietypowe: Wasze potwory gramatyczne mogą “zjadać” odpowiednie słowa lub zapraszać je do swoich domów w gramatycznej krainie.
![](https://blog.edukreatywne.pl/wp-content/uploads/2023/04/336584302_165465899682120_299479330505967504_n-768x1024.jpg)
…WYKORZYSTUJ FORMY PRZESTRZENNE
Formy przestrzenne to zawsze strzał w dziesiątkę, także na zajęciach gramatycznych. Możecie stworzyć lapbooki na temat każdej części mowy. Pamiętajmy jednak, by lapbooki nie stały się jednorazowym narzędziem – korzystajmy z nich po ich wykonaniu, znajdźmy dla nich miejsce w sali i wracajmy, gdy potrzebujemy powtórzyć informacje. Świetną formą jest również flapbook, czyli mniejsza forma lapbooka, którą uczeń może mieć zawsze przy sobie – np. wklejoną do zeszytu. Formy przestrzenne to również wklejki, które zaskakują – angażują i zachęcają do przeglądania zeszytu. Pozwólmy uczniom na kreatywność i ozdabianie wklejek tak, by budować skojarzenia. Naszą najnowszą miłością są Aktivbooki, czyli wklejki do zeszytu z najważniejszymi informacjami, które przyklejamy po bokach zeszytu (patrz zdjęcie).
![](https://blog.edukreatywne.pl/wp-content/uploads/2023/04/336591689_945632553131785_4760744398222264795_n-768x1024.jpg)
Comments are closed