Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzimy 23 kwietnia. Jakie aktywności możesz zaproponować swoim Uczniom? Czytaj dalej, by poznać pomysły, które wykorzystamy w tym roku i które proponujemy w ramach bezpłatnej akcji czytelniczej KWIECIEŃ MIESIĄCEM KSIĄŻKI.

BOOKCROSSING

Bookcrossing to inaczej wymiana książek. Taka akcja w szkole to świetna okazja, by podzielić się czytelniczymi doświadczeniami, zainspirować się wzajemnie do częstszego czytania dla przyjemności. Dla zorganizowania takiej akcji niezbędne jest sformułowanie dobrego regulaminu, zawierającego wpis o stanie książek i postępowaniu w przypadku książek, które nie zostaną wymienione. Ale najważniejsze jest zachęcenie uczniów do udziału w akcji poprzez czynny udział całej społeczności szkolnej!

TRACKER CZYTANIA

Jak zmotywować uczniów do czytania? Poprzez wprowadzenie materiałów, które zwizualizują postęp i zachęcą do regularności! Trackery nawyków to wspaniały pomysł na uporządkowanie różnych sfer życia, również czytelnictwa. Idea “nawykowników” polega na zapisywaniu codziennej aktywności. Dla młodszych uczniów, w celu lepszego zwizualizowania procesu, możemy wprowadzić legendę, np. jedna zakolorowana książka to 20 przeczytanych książek. A może wprowadzimy trochę grywalizacji? O tym w następnym paragrafie 😉

PASZPORT CZYTELNIKA

Paszport czytelnika to taka rozbudowana karta biblioteczna, ale ten pomysł wykorzystasz nie tylko w szkolnej bibliotece. Wprowadzając elementy grywalizacji zmotywujesz do czytania swoich klasowych podopiecznych w każdym wieku. Każda przeczytana książka (lub określona ilość stron) to jeden książko punkt. Po uzbieraniu określonej liczby punktów czytelnik otrzymuje nagrodę, np. kupon do wykorzystania w klasie. Motywacja zewnętrzna? Tak, ale przede wszystkim w celu przekazania informacji o postępach podopiecznego i tym samym zachęcić do utrzymania nawyku.