Choć ciężko w to uwierzyć, większa część roku szkolnego już za nami! Wchodzimy w okres, który rządzi się swoimi prawami: odliczanie dni do wakacji, ogólne rozprężenie i trudności z wprowadzaniem nowego materiału. Jednak jest coś, co w tych miesiącach sprawdza się idealnie: powtórki! Powtarzanie materiału może wydawać się nudne – w końcu uczeń pozbawiony jest naturalnej ciekawości, która pojawia się, gdy uczymy się czegoś nowego. Jak powtarzać materiał, by było to nie tylko efektywne, ale również atrakcyjne dla ucznia i przyjemne dla nauczyciela? Mamy na to kilka sposobów.

SKLERNOTKA ™

Tą niepozorną pomoc dydaktyczną pokochali nasi zapominalscy uczniowie! Sklernotka to małych rozmiarów notatka, która kształtem przypomina breloczek do kluczy.  Uczeń zapisuje na niej kluczowe informacje z danego tematu, które ciężko mu zapamiętać i przyczepia w widocznym miejscu, na przykład przy piórniku czy kluczach. Dzięki temu ma możliwość w każdej chwili sprawdzić daną informacje, a dodatkowo, przygotowując sklernotkę, ćwiczy umiejętność wyboru kluczowych informacji. Sklernotka może mieć również inną postać – bransoletki. Tak przygotowaną prostokątną notatkę warto zalaminować i przymocować do niej rzepy, by można było założyć ją na rękę. Wtedy uczeń mimochodem spogląda na dany materiał przynajmniej kilkukrotnie w ciągu dnia. Na sklernotce można zapisać tak naprawdę wszystko – wyrazy z trudnością ortograficzną, tabliczkę mnożenia czy nowe słówka z języka obcego. A może warto wykonać eksperyment i pozwolić uczniom napisać sprawdzian z pomocą sklernotki? W końcu sprawdzamy nie tylko przyswojone wiadomości, ale też umiejętność korzystania ze źródeł wiedzy.

LAPBOOKI

Ta technika zyskała już wielu fanów zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów. My również się do nich zaliczamy! Lapbookiem można nazwać przestrzenną formę, która stworzona jest przez ucznia w celu przyswojenia wiedzy lub konsolidacji już wprowadzonego materiału. Lapbook zazwyczaj ma postać teczki z różnego rodzaju wklejkami, zakładkami, kieszonkami, w których zawarte jest jak najwięcej informacji na dany temat. Technika ta nie tylko pomaga uczniom powtórzyć dany materiał, ale i uczy planowania własnej pracy. W naszej pracy często proponujemy uczniom lapbooki w ramach powtórzenia. W takim przypadku uczeń sam zbiera najważniejsze informacje na dany temat i tworzy z nich lapbooka, ćwicząc przy tym umiejętność odróżniania opinii od faktu, selekcjonowania i hierarchizowania danych.

EDUKACYJNE PUDEŁKA

Czy pudełko po butach może być obiektem pożądania nauczyciela? Tak, bo okazuje się być jedną z najbardziej lubianych przez naszych uczniów pomocy dydaktycznych. Po pierwsze, stosujemy je do wykonywania projektów tematycznych: na naszych zajęciach powstały lektury w pudełku, pudełka dotyczące zjawisk przyrodniczych czy prezentujące słownictwo z danego działu na zajęciach języka obcego. Taki przestrzenny projekt daje uczniowi możliwość zwizualizowania danego tematu, a do tego niesamowicie angażuje. Można go wykonać w grupach lub indywidualnie, w duchu less waste zużyć zalegające w domu zabawki (np. figurki, lego czy meble-zabawki), a na koniec zaprezentować prace uczniów na szkolnej wystawie, która z pewnością zrobi furorę!

Innym pomysłem na pudełko jest wykonanie powtórzeniowego pudełka. Po każdej lekcji zapisujemy kluczowe informacje w postaci haseł lub pytań na małych karteczkach i wrzucamy do naszego pudełka. Pod koniec działu, semestru lub roku mamy gotowy materiał do powtórki. Pudełko można wykorzystać do tradycyjnego „odpytywania” uczniów – wprowadza to element losowości i zabawy. My tworzymy tematyczne pudełka, a potem traktujemy je jak swego rodzaju grę: w grupach lub parach losujemy dla siebie pytania, odpowiadamy na nie, a czasem przyznajemy punkty za poprawne odpowiedzi. Punkty te nie są wymieniane na indywidualne nagrody, lecz 

zbierane są wspólnie przez całą klasę, która po takiej powtórzeniowej- pudełkowej lekcji może wymienić je na określoną przez nauczyciela nagrodę, na przykład wspólne wyjście na lody lub skrócenie lekcji o 5 minut.

GRY W EDUKACJI

Wykorzystanie gier w edukacji to zdecydowanie nasz konik. W poprzednim numerze Inspiracji Nauczanki opowiadałyśmy Wam o edukacyjnych escape roomach, które są swego rodzaju grami na żywo i świetnie sprawdzają się w ostatnich miesiącach roku szkolnego – w luźnej atmosferze pozwalają wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Oprócz tego na naszych zajęciach powtórzeniowych regularnie pojawiają się edukacyjne gry planszowe. Wydawać by się mogło, że samodzielne tworzenie gier do każdego omawianego tematu jest bardzo czasochłonne. Nic bardziej mylnego! Wystarczy wykorzystać dołączony do tego wydania Nauczanki szablon, zalaminować puste karty pytań, a pytania napisać markerem suchościeralnym. Tak przygotowana gra posłuży nam jeszcze nie raz na zajęciach. Jednak z całego serca polecamy, by to uczniowie stali się twórcami edukacyjnych gier. Skorzystają na tym podwójnie: materiał powtarzają w trakcie tworzenia gry, a potem w trakcie samej rozgrywki. Inną grą powtórzeniową, którą kochają nasi uczniowie jest „JA MAM, KTO MA…”. Jest to gra karciana, która polega na połączeniu ze sobą dwóch elementów, które znajdują się na różnych kartach. W taki sposób możemy przećwiczyć znajomość różnego rodzaju definicji. Przykłady takich gier znajdziecie na naszym facebookowym profilu. 

TESTY NA UWAŻNOŚĆ

Uczniowie uwielbiają być zaskakiwani, jednak coraz ciężej jest ten efekt osiągnąć. A czy zaskoczony jest uczeń, który otrzymuje od swojego nauczyciela karteczkę z poleceniem „wejdź na ławkę i krzyknij: kocham odmianę przez przypadki”? Gwarantujemy, że zabawa przy wykonywaniu testów na uważność jest przednia! Rozdajemy uczniom wcześniej przygotowany tekst, który zbudowany jest na zasadzie poleceń „jeśli usłyszysz, że ktoś mówi/robi (…), zrób/powiedz (…)”. Każdy uczeń w klasie powinien otrzymać swoją karteczkę z poleceniem. Dzięki maksymalnemu skupieniu jakie uzyskujemy w klasie, uczniowie efektywnie powtórzą przerabiane zagadnienia, a przy tym będą się wspaniale bawić i na długo zapamiętają lekcję, na której bez konsekwencji mogli wejść na ławkę czy trzasnąć drzwiami (w końcu chcemy ich zaskoczyć, więc oprócz poleceń związanych z tematem powtórki umieszczamy w poleceniach „elementy komiczne”). A do tego ćwiczą czytanie ze zrozumieniem!

Mamy nadzieje, że przedstawione przez nas pomysły na zainspirują Was do poszukiwań optymalnej metody na powtórki, która sprawdzi się w tym niełatwym czasie w Waszej grupie uczniów. Wierzymy w wielką moc powtórek i jesteśmy pewne, że mogą być one równie ekscytujące, jak nabywanie nowej wiedzy.

Edukreatywne