Dzień Ziemi obchodzimy co roku, 22 kwietnia.

Tego dnia pokazujemy, że zależy nam na losie naszej planety. Bierzemy udział w wydarzeniach, dzięki którym dowiadujemy się więcej o problemach świata lub po prostu zastanawiamy się, co możemy zrobić dla Ziemi.

Zazwyczaj Nauczyciele w tym dniu proponują tematyczne aktywności, zadania o tematyce ochrony środowiska, materiały dydaktyczne o zagrożeniach dla naszej planety. Czy to źle? Oczywiście, że nie! Świadomość problemu i znajomość tych zagadnień jest kluczowa do kształtowania empatycznego, wrażliwego na losy planety społeczeństwa. Jednak w tym roku postawiłyśmy przed sobą cel: DZIEŃ ZIEMI BEZ KSERÓWKI. Na kolejnych stronach przedstawimy Wam nasze patenty na lekcje z okazji Dnia Ziemi.

POMYSŁ 1: SPRZĄTANIE ŚWIATA INACZEJ

Dzieci sprzątają śmieci? Oczywiście! Nauczyciele również 🙂 Ale jak sprawić, by ten oklepany sposób na świętowanie Dnia Ziemi stał się ekscytujący? Zamienić go w fascynującą grę! Oto pierwszy z pomysłów:

Poproś Uczniów, by w wyznaczonym dniu przynieśli do szkoły papierową torbę – może być to torba na zakupy z marketu lub torba po prezencie. Ważne, by nie była nowa, absolutnie nie kupiona specjalnie na tę okazję.

Na torebce wspólnie zapiszcie listę rzeczy, które należy znaleźć podczas zbierania śmieci, np. butelka, puszka, papierek, patyczek itp.

Uczniowie, podczas zbierania, zaznaczają rzeczy, które udało im się znaleźć. Starsi mogą również zapisywać liczbę poszczególnych elementów. Te statystyki mogą nam posłużyć w przygotowaniu gazetki lub rywalizacji między klasami.

POMYSŁ 2: GRA ŚMIECIOWA

Jak pokazać uczniom wartość śmieci i możliwości, jakie ze sobą niesie recykling? Oczywiście poprzez zbiórki! A jak zachęcić uczniów do udziału w zbiórkach? Oto nasz patent:

Wybierzcie jeden produkt, który będzie zbierać Wasza klasa lub szkoła. Może to być makulatura, karma  dla zwierząt czy korki. Umówcie się, że produkt ten jest Waszą “walutą”, którą można wymieniać na przywileje dla klasy – klasowe wyjścia, zwolnienia z kartkówek czy dłuższą przerwę.

Ustalcie jasny przelicznik (np. 10 zakrętek = jeden kupon).

POMYSŁ 3: EKOLOGICZNA GRA PLANSZOWA

Gry planszowe zawsze sprawdzają się na zajęciach, jednak wymagają kserowania choć jednego egzemplarza na parę lub grupę. Jak zrobić to “ekologicznie”?

Patent pierwszy: wykorzystaj grę, którą już masz! Świetnie sprawdzi się tu chińczyk lub inna gra, gdzie można wykonać nową legendę do pól, które już mamy. Jako pytania do gry ekologicznej możesz użyć gotowego zestawu z materiałów szkoleniowych.

Patent drugi: stwórzcie wielkoformatową grę planszową z klasowej makulatury. Dajcie drugie życie kserówkom – na odwrocie zapiszcie pytania i zaznaczcie pola specjalne. Ułóżcie kartki w planszę, wykorzystując przestrzeń klasy. Poruszajcie się poprzez rzut kością lub monetą.