Zima to trudny czas dla ptaków pozostających w Polsce. Warto więc uwrażliwiać uczniów na ich potrzeby oraz uczyć odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę. W ramach edukacji przyrodniczej zrealizowałam zajęcia na temat zimowego dokarmiania ptaków, łącząc teorię z praktyką oraz nowoczesną technologią.
Łapcie pomysł na angażującą lekcję, którą można z łatwością przeprowadzić w każdej szkole.
Cele lekcji
Podstawowym celem zajęć było uświadomienie uczniom, dlaczego warto pomagać ptakom zimą i jak robić to odpowiedzialnie. Dodatkowo uczniowie:
• poznali ptaki zimujące w Polsce,
• nauczyli się rozpoznawać ich głosy,
• rozwijali umiejętności manualne i twórcze,
• wykorzystywali technologię do nauki i kreatywnej pracy,
• pracowali w grupach, ucząc się współpracy.
Przebieg lekcji
- Wprowadzenie – gazetka i burza mózgów
Zaczęliśmy od wspólnego przygotowania gazetki o ptakach i omówienia jej treści. To był świetny sposób na pobudzenie ciekawości uczniów. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki zostają w Polsce na zimę i jakie pożywienie można im podawać. Wspólnie zastanowiliśmy się nad konsekwencjami niedokarmiania ptaków w trudnym, zimowym okresie.
- Tworzenie karmników
W kolejnej części zajęć uczniowie, podzieleni na grupy, ozdabiali gotowe karmniki zakupione w sklepie Action (koszt jednego – 5 zł). Było to doskonałe ćwiczenie na współpracę i samodzielne podejmowanie decyzji. Przy okazji omawialiśmy, gdzie najlepiej umieścić karmniki, aby ptaki czuły się bezpiecznie.
- Obserwacja ptaków w karmniku
Następnie obejrzeliśmy film przedstawiający ptaki korzystające z karmnika. Uczniowie mieli za zadanie spróbować rozpoznać gatunki ptaków na nagraniu. To był świetny sposób na pokazanie, że ich wysiłek przyniesie realne korzyści dla zwierząt.
- Zabawa w rozpoznawanie ptasich głosów
Aby jeszcze lepiej utrwalić wiedzę o ptakach, włączyliśmy nagrania ptasich odgłosów dostępne na YouTube. Uczniowie starali się odgadnąć, jakie gatunki słyszą. Zabawa okazała się strzałem w dziesiątkę – wzbudziła wiele emocji i śmiechu!
- Tworzenie animowanych ptaków w Quiver
Kolejnym etapem było połączenie nauki z technologią. Uczniowie projektowali własne ptaki na szablonach z aplikacji Quiver. Następnie, skanując swoje prace, mogli zobaczyć, jak ich ptaki „ożywają” dzięki rozszerzonej rzeczywistości. To innowacyjne podejście sprawiło, że lekcja stała się jeszcze bardziej atrakcyjna.
- Zajęcia komputerowe – plakaty w Paint
Na zakończenie lekcji uczniowie udali się do pracowni komputerowej, gdzie w programie Paint tworzyli plakaty propagujące dokarmianie ptaków zimą. Była to okazja do rozwijania umiejętności cyfrowych i kreatywności.
Podsumowanie lekcji
Na zakończenie podjęliśmy wspólną dyskusję na temat tego, dlaczego warto dokarmiać ptaki i jak robić to odpowiedzialnie. Podkreśliłam, że podawanie odpowiedniego pokarmu oraz regularność są kluczowe.
Dodatkowo zaproponowałam uczniom zadanie domowe – przez kilka dni obserwować karmnik i notować, jakie ptaki go odwiedzają. To zachęciło ich do dalszego zgłębiania tematu.
Dlaczego ta lekcja była wyjątkowa?
✅ Łączyła różne metody nauczania – od tradycyjnych rozmów, przez prace manualne, aż po technologię.
✅ Była angażująca i praktyczna – uczniowie nie tylko zdobywali wiedzę, ale też działali.
✅ Uczyła odpowiedzialności za środowisko – pokazała, że nawet małe działania mają znaczenie.
Jeśli szukacie pomysłu na ciekawą i kreatywną lekcję przyrody, serdecznie polecam taki scenariusz! Uczniowie byli zachwyceni, a ja czułam, że ta lekcja naprawdę ich zaangażowała.
Czy Wy również realizujecie podobne zajęcia? Jakie macie sposoby na zachęcenie uczniów do ochrony przyrody?
Comments are closed