Jak wprowadzić język żyrafy w szkole podstawowej? Oto kilka naszych propozycji!
Wprowadzanie języka żyrafy, czyli języka empatii, do szkoły podstawowej to doskonały sposób na kształtowanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych uczniów. Ta metoda, bazująca na idei Porozumienia Bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication, NVC) stworzonej przez Marshalla Rosenberga, pomaga uczniom rozwijać umiejętności współczucia, wyrażania potrzeb i szacunku wobec innych. W języku żyrafy (języku serca) mówimy w sposób spokojny i empatyczny, podczas gdy jego przeciwieństwo – język szakala – jest nacechowany złością i krytyką.
Poniżej znajdziesz kilka praktycznych narzędzi edukacyjnych, które możesz wykorzystać, aby skutecznie wprowadzić język żyrafy do pracy z uczniami szkoły podstawowej.
1. Gazetki ścienne z wizualizacjami języka żyrafy i szakala
Tworząc gazetkę ścienną, możesz przygotować prostą grafikę przedstawiającą podstawowe zasady języka żyrafy i szakala. Przy każdej postaci można umieścić:
- Żyrafę, jako symbol komunikacji pełnej empatii, słuchania i rozumienia potrzeb.
- Szakala, który przedstawia język osądzania, krytyki i ignorowania uczuć.
Na gazetce warto dodać przykłady zdań, jakie żyrafa mogłaby wypowiedzieć (np. „Widzę, że czujesz się smutny, mogę coś dla ciebie zrobić?”) oraz zdań, które charakterystycznie wypowiadałby szakal (np. „Przestań się mazać, nic wielkiego się nie stało!”). Gazetka może pełnić rolę szybkiego przypomnienia dla uczniów, do którego będą wracać podczas przerw czy lekcji.
2. Karty postaci żyrafy i szakala
Karty postaci mogą być świetnym sposobem na bliższe zaznajomienie się z charakterystyką języka żyrafy i szakala. Każda karta mogłaby zawierać:
- Opis cech charakterystycznych żyrafy (cierpliwość, wyrozumiałość, uważność).
- Przykładowe zdania, które pokazują empatyczny sposób komunikacji.
- Symboliczne wyrażenia i styl języka szakala (osądy, irytacja, krytyka).
- Ilustracje obu postaci, które uczniowie mogliby kolorować lub używać w odgrywaniu scenek.
Karty mogą być pomocne podczas zajęć integracyjnych lub na lekcjach wychowawczych. Dzieci mogą losować jedną z postaci i odgrywać jej rolę w różnych scenkach – dzięki temu łatwiej poczują różnicę między mówieniem „językiem żyrafy” a „językiem szakala”.
3. Gra: losowanie scenek do odegrania w języku żyrafy i szakala
Stwórz prostą grę, która zachęci dzieci do ćwiczenia obu rodzajów komunikacji i zrozumienia ich efektów. Przygotuj zestaw scenek w formie kart, które uczniowie będą losować. Każda scenka mogłaby dotyczyć codziennych sytuacji, takich jak:
- Ktoś przez przypadek przewraca plecak kolegi.
- Ktoś mówi przykre słowo na temat czyjegoś rysunku.
- Ktoś prosi o pomoc z zadaniem domowym.
Po wylosowaniu scenki, uczniowie wykonują zadanie, odgrywając ją najpierw w „języku szakala” (np. złośliwie krytykując czy odmawiając pomocy), a następnie w „języku żyrafy” (np. wykazując zrozumienie i oferując wsparcie). W ten sposób dzieci zauważą, jak różne sposoby komunikacji wpływają na ich samopoczucie i relacje z rówieśnikami.
4. Dziennik uczuć i potrzeb
Zachęcanie dzieci do prowadzenia dziennika uczuć to kolejny sposób na naukę języka żyrafy. Dziennik może zawierać:
- Krótkie opisy uczuć, które dziecko przeżyło w ciągu dnia.
- Refleksję, jak mogłoby wyrazić te uczucia, korzystając z języka żyrafy.
- Listę potrzeb, które dziecko mogło zidentyfikować w związku z sytuacjami, które go spotkały.
W ten sposób dzieci uczą się nazywać swoje emocje i świadomie reagować na swoje potrzeby, zamiast reagować impulsywnie. To przydatne narzędzie do samoświadomości, które pomoże im również lepiej rozumieć uczucia innych.
5. Cykl zajęć warsztatowych
Na koniec warto stworzyć cykl zajęć warsztatowych na temat języka żyrafy i szakala. Każde spotkanie mogłoby mieć inny temat, np.:
- Poznajemy język żyrafy – Wprowadzenie, zabawy i scenki.
- Praktykujemy język żyrafy i szakala – Odgrywanie scenek i praca w grupach.
- Empatia w działaniu – Warsztaty na temat słuchania, uważności i rozwiązywania konfliktów.
Chcesz otrzymać pakiet materiałów dotyczących języka żyrafy? Spodobały Ci się materiały widoczne na zdjęciach? Weź udział w AKADEMII KREATYWNEGO NAUCZYCIELA – edycja jesienna!
Akademia Kreatywnego Nauczyciela to coroczny projekt dla nauczycieli wszystkich specjalności, którzy chcą wzbogacić swój warsztat oraz zainspirować się do wprowadzenia zmian w swojej pracy dydaktycznej.
W Akademii Kreatywnego Nauczyciela 2024/2025 znajdziesz inspirację, praktyczne techniki i wsparcie w codziennych wyzwaniach nauczycielskiej pracy. Każde szkolenie to możliwość rozwinięcia nowych kompetencji i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań, które podniosą jakość Twoich zajęć i pomogą Ci nawiązać lepszy kontakt z uczniami.
Comments are closed